Команда
ВІРЧЕНКО Тетяна, професор кафедри української літератури, компаративістики і грінченкознавства Факультету української філології, культури і мистецтва Київського столичного університету імені Бориса Грінченка, доктор філологічних наук, професор |
|
ВИДАЙЧУК Тетяна, доцент кафедри української мови Факультету української філології, культури і мистецтва Київського столичного університету імені Бориса Грінченка, кандидат філологічних наук, доцент
|
|
КОЗЛОВ Роман, професор кафедри української літератури, компаративістики і грінченкознавства Факультету української філології, культури і мистецтва Київського столичного університету імені Бориса Грінченка, доктор філологічних наук, професор |
Основна мета
Грінченкознавство – це міждисциплінарна галузь знання, що займається науковим вивченням життя, багатогранної діяльності та творчості Бориса Дмитровича Грінченка (1863–1910) в контексті суспільного та культурно-наукового розвитку української нації, а також українського літературного процесу кінця ХІХ – початку ХХ ст.
До предметного поля грінченкознавства також входять дослідження, присвячені культурній, соціальній, політичній атмосфері другої половини XIX століття та інтелектуальному оточенню митця, членам родини (дружині Марії та дочці Анастасії), які відіграли важливу роль у приватному, громадському та науковому житті цього діяча. Окремим конструктом виступає т. зв. «Український світ» Бориса Грінченка (за В. В. Яременком) – це процес і результат його цілеспрямованої діяльності з розробки низки українознавчих дисциплін, утвердження української культури, літератури та мови, національних цінностей, виховання покоління свідомих українців.
Основною метою грінченкознавства є вивчення та актуалізація персоналії Бориса Грінченка, його літературної та наукової спадщини, історичного значення у становленні української національної ідеї та України як незалежної європейської держави, визначення його місця в історії та культурі України та Східної Європи.
Історія грінченкознавства
Грінченкознавство сформувалося значно пізніше, ніж шевченкознавство, франкознавство, грушевськознавство тощо. Перші рецепції на творчість та діяльність цього автора з’явилися ще за його життя – рецензії, енциклопедичні статті, спогади сучасників та життєписи (І. Липа, С.Єфремов, І. Брик, М. Плевако та ін.), пізніше – некрологи. Попри велику популярність Бориса Грінченка в перші три десятиліття ХХ ст., вже з середини 1920-х рр. ставлення до нього зазнає певних змін – з’являються звинувачення у «буржуазному націоналізмі» марксистсько-пролетарського літературознавства, «просвітянщині» та «етнографічному провінціалізмі» від українських модерністів (М. Хвильовий).
Борис Дмитрович пройшов велике історичне випробування – багатодесятилітнє замовчування. І лише в роки «відлиги» окремі його твори знайшли свого читача.
Розбудова сучасного грінченкознавства як міждисциплінарного напряму наукових досліджень відбувається вже в часи незалежності. Особа та діяльність Бориса Грінченка позбавляються негативних конотацій «народництва», культурно-історичний народницький резистанс оцінюється як героїчний період вітчизняної історії, завдяки якому українство збереглося у своїх етноментальних основах. Персоналією та доробком Бориса Дмитровича починають цікавитися фахівці різних галузей:
- філологічні студії (С. Процюк, Л. Козар, М. Кравченко, Д. Єсипенко, А. Хоптяр, І. Погребняк, С. Євтушенко);
- педагогічні розвідки (О. Неживий, А. Животенко-Піанків, К. Тимошенко, О. Бурко, О. Коляденко).
Досліджують учені й інші вектори діяльності митця: книговидавничий (М. Малиш), етнографічний (Н. Родінова), громадсько-політичний (А. Хомутенко), культурницький (Н. Кобижча). Не менш важливі в грінченкознавстві дослідження життя і внеску Марії Грінченко — Л. Неживої, М. Думанської, М. Лашка.
Введенням у науковий обіг документів, епістолярію, наукової спадщини Бориса Грінченка займається Василь Яременко.
Наукові центри
На кафедрі підготовлені та захищені дисертації з грінченкознавства (Світлана Євтушенко, Інга Погребняк), на стадії завершення дослідження Ірини Яковлевої.
Внеском є результати магістерського дослідження Ольги Попової (2024) на тему: «Грінченкознавство першої третини XX ст.: ідеологеми і постаті».
Напрями роботи
Основні напрямки діяльності:
Літопис життя і творчості Бориса Грінченка
Рік 1883: Частина перша
Популяризація постаті Бориса Грінченка
Наукове осмислення діяльності патрона
Наукові публікації
2022-2024
-
Вірченко, Т., Видайчук, Т. (2024). Науковий проєкт «Літопис життя і творчості Бориса Грінченка»: від візій до практичної реалізації. Синопсис: текст, контекст, медіа, 30 (2), 115–121.
-
Вірченко, Т., Козлов, Р. (2024). «Книжки для дітей і для дорослих»: буття Бориса Грінченка в каноні. Наукові записки, 208, 84–90.
-
Вірченко, Т., Козлов, Р. (2023). Непокірний. Грані долі : монографія. Київський університет імені Бориса Грінченка.
-
Козлов, Р. (2022). До історії перших публікацій віршів Бориса Грінченка. Літературний процес: методологія, імена, тенденції, 20, 28–34.
2017-2021
-
Видайчук, Т. (2021). Дискусія в Імператорській академії наук (1907 рік) щодо системи правопису «Словаря української мови». Синопсис: текст, контекст, медіа, 27(3), 165–171.
-
Вірченко, Т. (2019). Конструювання пам'яті як пошук ідентичності: художні інтенції Бориса Грінченка – драматурга. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка, 2 (90), с. 7–14.
-
Козлов, Р. (2018). Образ Грінченка-письменника в публіцистиці МУРу. Синопсис: текст, контекст, медіа, 4(24), 23–33.
-
Видайчук, Т. (2017). Фонетичні особливості східнополіського говору північного наріччя української мови (на матеріалі етнографічної спадщини Бориса Грінченка). Studia Philologica (Філологічні студії), 8. 11–16.
Участь у конференціях
2023
- Епоха Грінченка: просвіта, нація, ідентичність (Київ, 2023)
- Книжкова спадщина Бориса Грінченка для дітей: з музейних та бібліотечних зібрань (Київ)
- Всеукраїнський літературознавий круглий стіл (з міжнародною участю) «Грінченко-енциклопедист» (Київ)
- Українська філологія: школи, постаті, проблеми (до 175-річчя заснування катедри української словесності у Львівському університеті) (Львів)
- Круглий стіл «Лідер українства у Серці України» (Київ)
Центр є базою практики для здобувачів освіти за освітніми програмами Факультету української філології, культури і мистецтва.