Виробничі практики студентів Київського столичного університету імені Бориса Грінченка є обов’язковим компонентом освітнього процесу і мають на меті набуття студентами спеціальних (фахових) компетентностей відповідно до програмних результатів навчання за освітньою програмою. Як заключна ланка у схемі освітнього процесу («Аудиторія – Центри компетентностей – Бази практик») практики передбачають наступність, послідовність і системність їх проведення.
Організація і проведення практики студентів регламентується «Положенням про проведення практики студентів Київського столичного університету імені Бориса Грінченка».
Практика ОП «Українська мова та література» (першого (бакалаврського) рівня)
Виробнича педагогічна практика в 7-9 класах
З 07.04 до 23.04.2025 року студенти ІІІ курсу спеціальності «Українська мова та література» денної форми навчання проходили виробничу педагогічну практику у 7–9 класах закладів загальної середньої освіти.
Базами для проведення практики були Ліцей №252 імені Василя Симоненка (м. Київ, вул. Зої Гайдай, 10-В), Ліцей №194 «Перспектива» з поглибленим вивченням природничих дисциплін (м. Київ, Оболонський р-н, вул. Героїв Дніпра, 10-Б); Спеціалізована школа І-ІІІ ступенів № 148 імені Івана Багряного (м. Київ, вул. Будівельників, 37); 4) Гімназія “Київська Русь” (м. Київ, вул. Бориса Гмирі, 2-В). Керівниками практики від Університету Грінченка стали С.О. Караман, професор кафедри української мови; О.В. Караман, професор кафедри української мови; Р.С. Дружененко, доцент кафедри української мови; С.О. Євтушенко, доцент кафедри української літератури, компаративістики і грінченкознавства, Н.О. Блохіна, старший викладача кафедри української літератури, компаративістики і грінченкознавства.
Упродовж практики здобувачі освіти проводили уроки української мови та літератури, готували дидактичні матеріали, застосовували сучасні педагогічні технології та брали участь у виховній роботі з учнями. Студенти набули професійних компетентностей, необхідних для організації освітнього процесу, проведення уроків, використання сучасних освітніх технологій, оцінювання результатів учнів та налагодження педагогічної взаємодії.



З 17.03.2025 р. до 02.04.2025 р. студенти ІІІ курсу заочної форми навчання освітньо-професійної програми «Українська мова та література» проходили педагогічну виробничу практику в 7-9 класах закладах загальної середньої освіти.
Базами практики були ліцеї та школи з різних куточків України, так як наші заочники мали змогу надати лист-клопотання від установи де працюють, або за місцем проживання. Такими установами були: Сарновицька гімназія Коростенської міської ради Житомирської області, Великокарашинська гімназія Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області, Калиновецький ліцей Таращанської міської ради Київської області, Гімназія с. Личини Сошичненської сільської ради Волинської області, Бориспільський ліцей «Альта» Бориспільської міської ради Київської області, Опорний заклад освіти Требухівський ліцей Броварської міської ради Київської області, Чернівецький ліцей № 8, Криворізький ліцей № 77 , Гімназія № 11 м. Києва, Новодорогинська гімназія Народицької селищної ради, Комунальний заклад «Жмеринський ліцей № 2», Ліцей № 9 «Гармонія», Комунальний заклад «Литвинецький ліцей» Бобрицької сільської ради Черкаської області, Школа І-ІІІ ступенів № 294 Деснянського району м. Києва, Дружнянська гімназія Бородянської селищної ради Київської області, Спеціалізована школа І-ІІІ ст. №207 з поглибленим вивченням англійської мови м. Київ.
Керівниками практики від університету стали С.І. Горобець, кандидат педагогічних наук, доцент кафедри української мови та В.В. Шкавро кандидат педагогічних наук, доцент кафедри української літератури і компаративістики.
Студенти проводили як пробні уроки з української мови та літератури, так і залікові. Крім уроків перед студентами постало завдання проведення профорієнтаційного або виховного (мовно-літературного) заходів.
Під час педагогічної практики студенти продемонстрували належний рівень професійної підготовки, знання програмового матеріалу з української мови та літератури, володіння сучасними методами й прийомами навчання. Уроки мали продуману структуру, відповідали віковим особливостям учнів і навчальним цілям.
Майбутні вчителі української мови та літератури виявили вміння чітко формулювати мету уроку, добирати ефективні методи подання теоретичного матеріалу, використовувати інтерактивні технології, цифрові засоби навчання (презентації, вікторини, онлайн-тести тощо), що сприяло активізації пізнавальної діяльності школярів.







Навчальна літературно-краєзнавча практика
 З 19.05 до 28.05.2025 року студенти груп УМЛб-1-24-4.0д та УМЛб-2-24-4.0д освітньої програми «Українська мова і література» перебували на навчальній літературно-краєзнавчій практиці, яка відбувалася на базі університетського Музею Бориса Грінченка. Кожен день практики був присвячений навчанню та пізнанню Києва часів Бориса Грінченка. Завдяки колективу Музею та Бюро театралізованих екскурсій студенти мали можливість детально ознайомитися з експозицією  Музею та екскурсійно пройтися вулицями, пов’язаними  з родиною Бориса Грінченка, відвідали поховання родини письменника на Байковому кладовищі, ознайомилися з історією одного з найстаріших некрополів Києва, який є пам’яткою  культури.
З 19.05 до 28.05.2025 року студенти груп УМЛб-1-24-4.0д та УМЛб-2-24-4.0д освітньої програми «Українська мова і література» перебували на навчальній літературно-краєзнавчій практиці, яка відбувалася на базі університетського Музею Бориса Грінченка. Кожен день практики був присвячений навчанню та пізнанню Києва часів Бориса Грінченка. Завдяки колективу Музею та Бюро театралізованих екскурсій студенти мали можливість детально ознайомитися з експозицією  Музею та екскурсійно пройтися вулицями, пов’язаними  з родиною Бориса Грінченка, відвідали поховання родини письменника на Байковому кладовищі, ознайомилися з історією одного з найстаріших некрополів Києва, який є пам’яткою  культури.
Кафедра української літератури, компаративістики і грінченкознавства організувала відвідування Національного музею літератури України та провела навчальну лекцію, присвячену методиці проведення екскурсій (старший викладач Наталія Блохіна). Символічно, що у проведенні екскурсії грінченківськими місцями взяли участь студентки ІІ курсу нашого факультету Ольга Матвієнко, Єлизавета Кулик та Дарина Шевчик, які нині активно продовжують співпрацю з Музеєм. І родзинкою практики стали студентські відео, присвячені Києву Грінченка, колу його спілкування та родині, які з часом будуть оприлюднені в соціальних мережах Факультету української філології, культури і мистецтва та Музею Грінченка. Під час звітної конференції музейники і керівники практики мали можливість почути думки та рефлексії студентства, запланувати наступну практику та пересвідчитися, що цьогорічна практика – це ще одна цеглинка у міцному фундаменті пізнання молоддю біографії Патрона нашого університету.
Виробнича соціально-волонтерська практика
Із 22 по 28 квітня 2024 року студенти другого курсу Факультету української філології, культури і мистецтва проходили виробничу (соціально-волонтерську) практику, метою якої було забезпечення ґрунтовної практичної підготовки майбутніх фахівців до виконання професійних завдань соціально-волонтерського спрямування, а також формування готовності здобувачів освіти до самостійної соціально-волонтерської, просвітницької, організаторської, популяризаторської діяльності.
Цього річ із-поміж баз практики були: Громадська організація «Український Жіночий Батальйон», Благодійна організація «Благодійний фонд «Змінимо наші життя», Музей Бориса Грінченка, кафедра української мови Факультету української філології, культури і мистецтва Київського столичного університету імені Бориса Грінченка.
Виконуючи завдання практики, студенти навчилися розробляти і реалізовувати власні соціально-волонтерські проєкти, спрямовані на підтримку спільнот, освітніх ініціатив, культурних і гуманітарних заходів; оволоділи навичками організаторської, просвітницької діяльності, плануючи, координуючи й проводячи соціальні акції, мовно-культурні події, благодійні заходи. Поглиблючи уміння ефективно комунікувати в офіційному, неофіційному, публічному спілкуванні, навчилися працювати в команді, проявляти ініціативність, відповідальність і гнучкість у взаємодії з різними соціальними групами. Під час реалізації волонтерських, культурно-освітніх та інформаційних проєктів студенти активно застосовували знання з філології, педагогіки, аналізували результати власної діяльності, презентували здобутки у соціальних мережах і на звітній конференції.
Отриманий досвід під час проходження соціально-волонтерської практики став для студентів важливим етапом професійного становлення, допоміг глибше усвідомити значення волонтерства як невід’ємної складової громадянської зрілості, особистісного розвитку. Практика сприяла формуванню активної життєвої позиції, уміння працювати на благо суспільства, реалізовувати свої знання й творчі ідеї у доброчинній діяльності. Студенти продемонстрували високий рівень відповідальності, креативності й зацікавленості у справах, що мають важливе соціальне значення.
Керівник практики від Університету Грінченка – доцент кафедри української літератури, компаративістики і грінченкознавства, кандидат психологічних наук Саврасова-В’юн Тетяна Олександрівна.






Виробнича практика з прикладної філології
Виробнича практика з прикладної філології спрямована на апробацію теоретичних знань та формування умінь і навичок майбутнього філолога в реальних умовах роботи. Базою практики є Центр «Грінченкознавство», Центри компетентностей Факультету. Продуктивною є співпраця з Інститутом української літератури ім. Т.Г. Шевченка НАН України. Цьогоріч під час практики в Інституті літератури (07.04‒04.05.2025) студенти 4 курсу під керівництвом викладачів кафедри ознайомилися з принципами підготовки статей до Української літературної енциклопедії та завданнями науково-інформаційного відділу. Під час практики частина студентів готували бібліографічні відомості для пристатейних списків літератури і тренувалися писати статті, цифрували та впорядковували бібліографічні записи для створення найповнішого покажчика дитячої літератури, виданої в УРСР у 1921‒1941 роках.


Виробнича педагогічна практика в старших класах
З 10 березня по 6 квітня 2025 року студенти та студентки IV курсу групи УМЛб-1-21-4.0д за навчальним планом мали виробничу педагогічну практику у старших класах, під час якої працювали над методикою навчання української літератури. Практика відбувалася на базі спеціалізованої школи №252 імені Василя Симоненка, спеціалізованої школи №194 «Перспектива», школи І‒ІІІ ступенів №231, приватного закладу загальної середньої освіти І‒ІІІ ступенів «Архітектурно- інженерний колегіум А+» та ліцею №286. Практика відбувалася безвідривно, за ущільненим графіком із використанням субот та святкових днів для самостійного опрацювання завдань практики.
У межах практики студенти та студентки проводили уроки з української літератури, організовували профорієнтаційні та позакласні заходи, готували дидактичні матеріали, координували та оцінювали освітню діяльність учнів, брали участь у виховній роботі, що дало їм можливість набути професійних компетентностей учителя української літератури. Практика сприяла розвитку професійних умінь та практичного застосування сучасних технологій на уроках української літератури і стала важливим етапом підготовки фахівців та фахівчинь спеціальності 035 «Філологія», освітньої програми «Українська мова та література» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти.
Керівники практики від Університету Грінченка ‒ науково-педагогічні працівники кафедри української літератури, компаративістики і грінченкознавства Факультету української філології, культури і мистецтва – О.Ю. Зелінська, Г.Є. Шовкопляс, В.В. Шкавро, Н.О. Блохіна.
Бази практик
Бази практики для здобувачів ОП «Українська мова та література»



| № | Типи установ | Місце проходження практики | 
| 1. | Спеціалізована школа №52 м. Києва з поглибленим вивченням інформаційних технологій | вулиця М. Донца, 16 (044) 497-20-55 Солом’янський район | 
| 2. | Загальноосвітній навчальний заклад «Київський спортивний ліцей-інтернат» | бульвар Вацлава Гавела, 46 Солом’янський район | 
| 3. | Загальноосвітня школа №8 м. Києва | вулиця Вишгородська, 6 (044) 430-11-02 Оболонський район | 
| 4. | Загальноосвітня школа №9 м. Києва | пр-кт Маршала Рокосовського, 5 (044)-432-76-96 Оболонський район | 
| 5. | Загальноосвітня школа №170 м. Києва | вулиця Північна, 8 (044) 411-56-48 Оболонський район | 
| 6. | Спеціалізована школа № 194 «Перспектива» м. Києва | вулиця Героїв Дніпра, 10 Оболонський район (044) 412 82-90 | 
| 7. | Спеціалізована школа №252 м. Києва з поглибленим вивченням української мови ім. В. Симоненка | вулиця Зої Гайдай, 10В (044) 412-76-98 Оболонський район | 
| 8. | Загальноосвітня школа №231 м. Києва | вулиця Богатирська, 2В, (044) 413 4487 Оболонський район | 
| 9. | Спеціалізована школа І-ІІІ ступенів №148 ім. Івана Багряного | вулиця Будівельників, 37, (044) 559 1436 Дніпровський район | 
| 10. | Гімназія №237 м. Києва | вулиця Архитектора Вербицького, 28-г (044) 560-91-55 Дарницький район | 
| 11. | Гімназія №283 м. Києва | вулиця Костянтина Данькевича, 13 (044)-530-13-18 Деснянський район | 
| 15. | Загальносвітня школа І-ІІІ ступенів № 249 м. Києва | вулиця Вікентія Беретті, 7 (044) 515-24-50 Деснянський район | 
| 16. | Спеціалізована школа І-ІІІ ступенів №137 з поглибленим вивченням англійської мови | вулиця Ентузіастів, 7/4 (044) 362-32-30 Дніпровський район | 
Програми практик
ОП «Українська мова та література» першого (бакалаврського) рівня
Навчальна (психолого-педагогічна) (4 семестр)
Виробнича (соціально-волонтерська) 4 семестр)
Виробнича (педагогічна в 7-9 класах) (6 семестр)
Навчальна (з прикладної лінгвістики/безвідривна) (2 семестр)
Навчальна (діалектологічна)(4 семестр)
Виробнича (з прикладної філології/безвідривна) (7 та 8 семестри)



 
   
 







