Виробничі практики студентів Київського столичного університету імені Бориса Грінченка є обов’язковим компонентом освітнього процесу і мають на меті набуття студентами спеціальних (фахових) компетентностей відповідно до програмних результатів навчання за освітньою програмою. Як заключна ланка у схемі освітнього процесу («Аудиторія – Центри компетентностей – Бази практик») практики передбачають наступність, послідовність і системність їх проведення.
Організація і проведення практики студентів регламентується «Положенням про проведення практики студентів Київського столичного університету імені Бориса Грінченка».
Практика ОП «Українська мова та література» (першого (бакалаврського) рівня)
Навчальна психолого-педагогічна практика
З 17.03.2025 р. до 23.03.2025 р. студенти ІІ курсу першого (бакалаврського) рівня вищої освіти денної та заочної форми навчання спеціальності 035 «Філологія», освітньої програми «Українська мова та література» проходили навчальну психолого-педагогічну практику у школах м. Києва - у ліцеї №252 імені Василя та ліцеї №194 «Перспектива» з поглибленим вивченням природничих дисциплін під керівництвом Коханової Олени Петрівни, кандидати психологічних наук, доценти кафедри психології особистості та соціальних практик і Козир Маргарити Валентинівни, кандидати педагогічних наук, доцента, доцента кафедри теорії та історії педагогіки.
Під час практики студенти ознайомилися з умовами організації та здійснення освітньої діяльності в закладах загальної освіти, розв’язували різноманітні освітні та науково-методичні завдання з урахуванням вікових та індивідуально-типологічних особливостей школярів; спостерігали за особливостями взаємодії педагога з учнівським колективом, формами співпраці з дітьми різного віку, а також за прийомами індивідуальної та групової роботи.
Види роботи сприяли формуванню та розвитку педагогічної спостережливості та педагогічного такту, емоційної стабільності, толерантності, креативності, любові до дітей, здатності до міжособистісної взаємодії, творчого, дослідницького підходу до професійної діяльності.
На практиці студенти здобули уміння здійснювати психолого-педагогічний аналіз уроків української мови та літератури, а також збирати, аналізувати, систематизувати й інтерпретувати виявлені факти мови й мовлення тощо; уміння здійснювати пошук, аналіз та розроблення психологічних ігор і вправ для психологічного розвантаження, або розвитку пізнавальної, емоційно-вольової сфер особистості, а також для розвитку властивостей темпераменту, характеру, здібностей учнів (для їх використання на уроках української мови та літератури); здатність застосовувати окремі методи психологічного дослідження (інтерв’ю, тестування), спрямовані на вивчення актуальних проблем учнів та вчителів, самодіагностику рівня розвитку комунікативних та організаторських схильностей; відповідальність за прийняття рішень в умовах професійної діяльності та/або навчання та здійснювати рефлексію своєї діяльності.
Навчальна практика з прикладної лінгвістики (безвідривна)
Практика з прикладної лінгвістики пройшла з 10.03.2025 до 05.05.2025 на базі відділу лексикології, лексикографії та структурно-математичної лінгвістики Інституту українсько мови НАН України. Керівниками практики від кафедри української мови було призначено доцентів Т. М. Вінтонів та І. Г. Саєвич.
Студенти долучилися до збору фактичного матеріалу, необхідного для укладання чотиритомного «Тлумачного словника активного типу сучасної української мови», спрямованого на опис стабільної лексичної та фразеологічної основи сучасної української літературної мови, відображеної в широкому спектрі функціональних стилів.
Кожен студент отримав перелік з 50 реєстрових лексичних одиниць і двох сталих сполук, на які потрібно було дібрати по 250 цитат із запропонованих відділом лексикології, лексикографії та структурно-математичної лінгвістики різностильових джерел.
Ілюстративний матеріал студенти паспортизували та вносили до електронної картотечної бази чотиритомного «Тлумачного словника активного типу сучасної української мови» відповідно до запропонованих алгоритмів.
Щотижня відбувалися зустрічі з представниками відділу – завідувачем відділу Євгенією Анатоліївною Карпіловською, доктором філологічних наук, професором, й Оксаною Миколаївною Тищенко, кандидатом філологічних наук, старшим науковим співробітником. Студенти отримали унікальну можливість співпрацювати зі знаними в Україні й зарубіжжі науковцями й лексикографами та збагатити знання про етапи роботи над тлумачним словником. Окрім того на консультаціях здійснювався аналіз дібраних студентами цитат.
Під час завершальної зустрічі, на якій відбувся захист практики, студенти також прослухали лекцію Є. А. Карпіловської «Український світ у словниках ХХІ століття: мовомислення і мовна пам’ять нації», присвячену питаннням мовної пам’яті, значення національно і культурно маркованої лексики для збереження української ідентичності та всебічного моделювання картини українського мовомислення в словниках ХХІ століття.
Виробноча соціально-волонтерська практика
З 21.04.2024 до 27.04.2025 року студенти ІІ курсу спеціальності «Українська мова та література» проходили виробничу соціально-волонтерську практику. Під керівництвом доцента кафедри Русаченко Наталі Павлівни здобувачі освіти організовували й проводили культурно-просвітницькі заходи, зустрічі, інтерактивні лекції та мовні майстерні, спрямовані на популяризацію української мови й культури. Базою для проходження практики стала благодійна організація «Простір Життєлюб» та Територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Оболонського району м. Києва.
Під час практики студенти набули практичних навичок роботи з аудиторією: навчилися налагоджувати ефективну комунікацію, утримувати увагу слухачів і добирати форми подачі матеріалу відповідно до вікових та пізнавальних особливостей учасників заходів; розвинули комунікативні та організаторські вміння, зокрема планування та координацію подій, розподіл обов’язків у команді та вирішення нестандартних ситуацій. Також здобувачі освіти отримали цінний досвід реалізації власних проєктів у сфері культурно-волонтерської діяльності – від створення концепції до практичного втілення задумів, спрямованих на популяризацію української мови та культури.
Навчальна діалектологічна практика
Цьогоріч кафедра української мови Факультету української філології, культури і мистецтва Київського столичного університету імені Бориса Грінченка започаткувала співпрацю з відділом діалектології Інституту української мови НАН України.
Студенти ІІ курсу спеціальності «українська мова та література» 28.04.2025 – 07.05.2025 рр. проходили діалектологічну практику під керівництвом Наталії Сергіївни Вербич, старшого наукового співробітника відділу діалектології, кандидата філологічних наук, та Русаченко Наталі Павлівни, доцента кафедри української мови, кандидата філологічних наук.
У межах діалектологічної практики студенти ознайомилися з практичною діяльністю відділу провідної науково-дослідної установи, що спрямована на глибоке та системне вивчення українських діалектів, засвоїти практичні навички систематизації та впорядкування діалектних лексикографічних матеріалів, зокрема «Словника українських говірок Закарпатської області» М.А. Грицака.
Особливо цінними та пізнавальними для грінченківців стали перші дні практики, наповнені захопливими розмовами про важливість та складність збереження, дослідження діалектних матеріалів із відомим діалектологом Павлом Юхимовичем Гриценком, директором Інституту української мови, доктором філологічних наук, професором, та цікавими розповідями Наталії Сергіївни Вербич про життя та лексикографічну діяльність маловідомого широкому загалу дослідника діалектів Закарпаття М.А. Грицака.
Висловлюємо щиру подяку всім організаторам від бази практики за надані можливості для практичної підготовки студентів-філологів та створення сприятливої атмосфери для навчання.
Виробнича педагогічна практика в 7-9 класах
З 07.04 до 23.04.2025 року студенти ІІІ курсу спеціальності «Українська мова та література» денної форми навчання проходили виробничу педагогічну практику у 7–9 класах закладів загальної середньої освіти.
Базами для проведення практики були Ліцей №252 імені Василя Симоненка (м. Київ, вул. Зої Гайдай, 10-В), Ліцей №194 «Перспектива» з поглибленим вивченням природничих дисциплін (м. Київ, Оболонський р-н, вул. Героїв Дніпра, 10-Б); Спеціалізована школа І-ІІІ ступенів № 148 імені Івана Багряного (м. Київ, вул. Будівельників, 37); 4) Гімназія “Київська Русь” (м. Київ, вул. Бориса Гмирі, 2-В). Керівниками практики від Університету Грінченка стали С.О. Караман, професор кафедри української мови; О.В. Караман, професор кафедри української мови; Р.С. Дружененко, доцент кафедри української мови; С.О. Євтушенко, доцент кафедри української літератури, компаративістики і грінченкознавства, Н.О. Блохіна, старший викладача кафедри української літератури, компаративістики і грінченкознавства.
Упродовж практики здобувачі освіти проводили уроки української мови та літератури, готували дидактичні матеріали, застосовували сучасні педагогічні технології та брали участь у виховній роботі з учнями. Студенти набули професійних компетентностей, необхідних для організації освітнього процесу, проведення уроків, використання сучасних освітніх технологій, оцінювання результатів учнів та налагодження педагогічної взаємодії.
Виробнича педагогічна практика у старших класах
З 16.09.2024 до 20.10.2024 року студенти ІV курсу денної форми навчання ОПП «Українська мова та література» за навчальним планом мали виробничу педагогічну практику у старших класах, під час якої працювали над методикою навчання української мови. Практика відбувалася на базі спеціалізованої школи №252 імені Василя Симоненка, спеціалізованої школи №194 «Перспектива» з поглибленим вивченням природничих дисциплін; гімназії №283; школи І‒ІІІ ступенів №; приватного закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів «Архітектурно-інженерний колегіум А+»; Ліцею №286.
У межах практики студенти проводили уроки з української мови та позакласні заходи, використовували сучасні педагогічні підходи, координували освітню діяльність учнів, оцінювали їхні навчальні результати та налагоджували професійне спілкування з учнями і колегами. Під час виробничої педагогічної практики студенти сформували ключові професійні компетентності вчителя української мови. Вони навчились застосовувати різноманітні сучасні педагогічні та дидактичні методики на практиці, оцінювати результати навчання та коригувати педагогічні впливи відповідно до потреб учнів. Практика сприяла розвитку педагогічного мислення, професійної відповідальності та готовності до самостійної роботи у школі.
Керівники практики від Університету Грінченка ‒ висококваліфіковані науково-педагогічні працівники кафедри української мови Факультету української філології, культури і мистецтва – С.О. Караман, О.В. Караман, Р.С. Дружененко.
Навчальна безвідривна практика з прикладної філології
З 28 жовтня по 01 грудня 2024 року року студенти ІV курсу освітньої програми «Українська мова і література» проходили безвідривну виробничу практику з прикладної філології. Базою практики стала Національна комісія зі стандартів державної мови. Студенти ознайомились із організацією, правовими засадами та основними завданнями роботи Комісії, а також долучилися до практичної діяльності – вони готували тексти для інформаційних матеріалів, публікацій і комунікаційних проєктів.
Керівники практики від Університету Грінченка – професор Вінтонів М.О., доцент Саєвич І.Г., доцент Вінтонів Т.О.
У результаті проходження виробничої практики з прикладної філології студенти здобули низку важливих професійних компетентностей і практичних навичок: навчилися аналізувати та опрацьовувати нормативні документи у сфері мовної політики, засвоїли принципи офіційно-ділового стилю та вимоги до створення текстів у публічній і державній комунікації, удосконалили вміння укладати інформаційні матеріали, редагувати тексти з урахуванням норм сучасної української літературної мови, адаптувати їх до цільової аудиторії та комунікативних завдань. Крім того, вони отримали досвід роботи в умовах професійного середовища, що сприяло розвитку аналітичного мислення, комунікаційних умінь та готовності до практичного застосування філологічних знань у сфері мовної політики та державного управління.
Виробнича практика зі спеціалізації
Базою виробничої практики (05.05.2025‒20.05.2025) зі спеціалізації «Прикладна лінгвістика» для студентів IV курсу першого (бакалаврського) рівня вищої освіти денної форми навчання спеціальності 035 «Філологія», освітньої програми «Українська мова та література» стала Національна комісія зі стандартів державної мови.
З основними завданнями практики студентів ознайомила Катерина Вікторівна Пономаренко, член Національної комісії зі стандартів державної мови, кандидат філологічних наук, доцент. Від Університету Грінченка практикою керували Вінтонів Михайло Олексійович, доктор філологічних наук, професор, завідувач кафедри української мови, та Бойко Марія Іванівна, доктор філософії у галузі філології, старший викладач кафедри української мови.
У результаті проходження виробничої практики з прикладної філології студенти здобули низку важливих професійних компетентностей і практичних навичок: готували тексти для використання під час іспиту на визначення рівня володіння державною мовою та добирали аудіозаписи для тренування навичок читання та сприймання тексту на слух. Окрім того, здобувачі освіти отримали досвід, який засвідчив можливість ефективного застосування філологічних знань у реальних умовах професійної діяльності.
Бази практик
Бази практики для здобувачів ОП «Українська мова та література»
№ |
Типи установ |
Місце проходження практики |
1. |
Спеціалізована школа №52 м. Києва з поглибленим вивченням інформаційних технологій |
вулиця М. Донца, 16 (044) 497-20-55 Солом’янський район |
2. |
Загальноосвітній навчальний заклад «Київський спортивний ліцей-інтернат» |
бульвар Вацлава Гавела, 46 Солом’янський район |
3. |
Загальноосвітня школа №8 м. Києва |
вулиця Вишгородська, 6 (044) 430-11-02 Оболонський район |
4. |
Загальноосвітня школа №9 м. Києва |
пр-кт Маршала Рокосовського, 5 (044)-432-76-96 Оболонський район |
5. |
Загальноосвітня школа №170 м. Києва |
вулиця Північна, 8 (044) 411-56-48 Оболонський район |
6. |
Спеціалізована школа № 194 «Перспектива» м. Києва |
вулиця Героїв Дніпра, 10 Оболонський район (044) 412 82-90 |
7. |
Спеціалізована школа №252 м. Києва з поглибленим вивченням української мови ім. В. Симоненка |
вулиця Зої Гайдай, 10В (044) 412-76-98 Оболонський район |
8. |
Загальноосвітня школа №231 м. Києва |
вулиця Богатирська, 2В, (044) 413 4487 Оболонський район |
9. |
Спеціалізована школа І-ІІІ ступенів №148 ім. Івана Багряного |
вулиця Будівельників, 37, (044) 559 1436 Дніпровський район |
10. |
Гімназія №237 м. Києва |
вулиця Архитектора Вербицького, 28-г (044) 560-91-55 Дарницький район |
11. |
Гімназія №283 м. Києва |
вулиця Костянтина Данькевича, 13 (044)-530-13-18 Деснянський район |
15. |
Загальносвітня школа І-ІІІ ступенів № 249 м. Києва |
вулиця Вікентія Беретті, 7 (044) 515-24-50 Деснянський район |
16. |
Спеціалізована школа І-ІІІ ступенів №137 з поглибленим вивченням англійської мови |
вулиця Ентузіастів, 7/4 (044) 362-32-30 Дніпровський район |
Програми практик
ОП «Українська мова та література» першого (бакалаврського) рівня
Навчальна (психолого-педагогічна) (4 семестр)
Виробнича (соціально-волонтерська) 4 семестр)
Виробнича (педагогічна в 7-9 класах) (6 семестр)
Навчальна (з прикладної лінгвістики/безвідривна) (2 семестр)
Навчальна (діалектологічна)(4 семестр)
Виробнича (з прикладної філології/безвідривна) (7 та 8 семестри)