Формування літературного канону та курикулуму літературної освіти: філологічні та методичні аспекти
Рік заснування наукової школи: 1998.
Керівник наукової школи: професор Ковбасенко Юрій Іванович, кандидат філологічних наук, професор кафедри світової літератури Факультету української філології, культури і мистецтва Київського університету імені Бориса Грінченка.
Профіль в Google Scholar:
https://scholar.google.com.ua/citations?user=TWufA_gAAAAJ&hl=uk
Профіль в Research Gate:
https://www.researchgate.net/profile/Yuri_Kovbasenko
Регіони діяльності наукової школи:
м. Київ, м. Чернівці, м. Вінниця, м. Івано-Франківськ, м. Полтава, м.Ужгород, м. Дрогобич.
Наукове керівництво дисертаційними дослідженнями
Характерною ознакою наукових досліджень Юрія Ковбасенка та його аспірантів є те, що виконуються вони з урахуванням викликів часу. Тематика кандидатських досліджень зорієнтована як на проблемах вивищення якості курикулуму (наприклад, дерусифікації шкільних програм із зарубіжної літератури після 24.02.2022), так і на питаннях професійної підготовки майбутніх педагогів, зокрема вчителів зарубіжної школи, їх діагностичної діяльності, моделювання професійної підготовки майбутніх фахівців в умовах ступеневої освіти у ЗВО, застосування інтерактивних технологій, формування професійної компетентності та здійснення самоосвітньої діяльності.
Основні напрями наукової роботи:
- постколоніальні студії;
- система підготовки майбутніх учителів середньої та старшої школи до діагностичної діяльності;
- андрагогічний підхід до професійної передпідготовки вчителів гуманітарного профілю;
- інтерактивний проєкт як засіб стимулювання мовленнєвої діяльності студентів університету;
- підготовка майбутнього вчителя світової літератури до самоосвітньої діяльності;
- педагогічне моделювання у професійній підготовці майбутніх учителів світової літератури;
- моніторинг професійної діяльності вчителя старшої школи;
- формування культури спілкування старшокласників у виховному процесі загальноосвітніх навчальних закладів;
- моделювання інноваційного розвитку освітнього середовища гімназії;
- формування комунікативної компетентності майбутніх учителів старшої школи у процесі педагогічної практики;
- підготовка майбутніх учителів старших класів до діагностування пізнавальних інтересів старших школярів.
Кандидати педагогічних наук, які захистили дисертації під керівництвом кандидата філологічних наук, професора Ковбасенка Юрія Івановича:
1. Горідько Ю.Л. Філологічний аналіз художнього тексту в старших класах середньої школи (на матеріалі творів зарубіжних письменників): дис... канд. пед. наук: 13.00.02. Київ, 2000. 192 с.
2. Бітківська Г.В. Формування літературознавчих понять в учнів 5-7 класів на уроках зарубіжної літератури: дис... канд. пед. наук: 13.00.02. Київ, 2007. 236 с.
3. Скрипник Т.М. Методика вивчення старшокласниками англомовної поезії у перекладі та мовою оригіналу: дис... канд. пед. наук: 13.00.02. Київ, 2010. 183 с.
Кандидати філологічних наук, які захистили дисертації під керівництвом кандидата філологічних наук, професора Ковбасенка Юрія Івановича:
4. Баліна К.Н. Постмодерністська парадигма творчості Юрія Андруховича: дис... канд. філол. наук: 10.00.01. Київ, 2011. 193 с.
5. Дячок С.О. Інтертекст у поезії Ліни Костенко: дис... канд. філол. наук: 10.00.01. Київ, 2019. 186 с.
Діалогічний характер української літератури в синхронії і діахронії: типологічні моделі
Рік заснування наукової школи: 2014.
Керівник наукової школи: професор Гальчук Оксана Василівна, доктор філологічних наук, професор кафедри світової літератури Факультету української філології, культури і мистецтва Київського університету імені Бориса Грінченка
Профіль в Google Scholar:
https://scholar.google.com.ua/citations?user=0wyTZWgAAAAJ&hl=ukr
Профіль в Research Gate:
https://www.researchgate.net/profile/Oksana-Halchuk
Регіони діяльності наукової школи:
м. Київ.
Наукове керівництво дисертаційними дослідженнями
Специфіка досліджень представників цієї наукової школи зумовлена потребою вивчати національне письменство в поза(між)національному просторі. Застосування новітніх підходів і методів наукового аналізу, відмова від замикання в межах вузької спеціалізації, використання дослідницького потенціалу, накопиченого в результаті виходу літературознавства в царину інших мистецтв, дає змогу включитись у науковий дискурс, мета якого – пізнати як спільні і самобутні риси різних національних літератур, так і закономірності світового літературного процесу.
Основні напрями наукового пошуку:
- українська література в контексті світової;
- міфологізм і неоміфологізм світової літератури;
- індивідуально-авторські й національні інтерпретацій традиційних сюжетів і образів;
- специфіка української античності;
- інтертекстуальність як організація художнього тексту твору.
Доктори філософії, які захистили дисертації під керівництвом доктора філологічних наук, професора кафедри світової літератури Гальчук Оксани Василівни:
Кая С. Місто як міф в українській і турецькій прозі доби постмодерну: особливості авторських і національних репрезентацій: дис… доктора філософії. Київ, 2021. 264 с.