Національна нормативна база, рекомендаційні документи Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти
Закон України «Про освіту» (зокрема, дає визначення академічної доброчесності, дотримання академічної доброчесності учасниками освітнього і наукового процесів, невичерпний перелік видів порушень академічної доброчесності й зазначає основні види академічної відповідальності).
Закон України «Про вищу освіту» (зокрема, передбачає можливість скасування закладом вищої освіти рішення про присудження ступеня молодшого бакалавра, бакалавра, магістра чи доктора філософії та присвоєння відповідної кваліфікації, а також відмови у присудженні ступеня доктора філософії у разі виявлення фактів порушення здобувачем вищої освіти академічної доброчесності. Закон зобов’язує заклад вищої освіти створити відповідну політику та забезпечити дотримання учасниками освітнього процесу академічної доброчесності, зараховує дотримання академічної доброчесності до обов’язків науково-педагогічних, наукових і педагогічних працівників, а також осіб, що здобувають вищу освіту).
Закон України «Про наукову і науково-технічну діяльність» (зокрема, визначає, що під час провадження наукової, науково-технічної, науково-організаційної та науково-педагогічної діяльностей вчені зобов’язані неухильно дотримуватися етичних норм наукового співтовариства й норм права інтелектуальної власності).
Порядок скасування рішення про присудження ступеня вищої освіти та присвоєння відповідної кваліфікації (зокрема, визначає процедуру скасування рішення про присудження ступеня вищої освіти та присвоєння відповідної кваліфікації у разі виявлення фактів порушення здобувачем вищої освіти академічної доброчесності, процедуру розгляду справи про порушення здобувачем вищої освіти академічної доброчесності, процедуру розгляду питання щодо добровільної відмови здобувача вищої освіти від ступеня вищої освіти та присвоєння відповідної кваліфікації, правові наслідки скасування рішення та порядок його оскарження).
Порядок присудження ступеня доктора філософії та скасування рішення разової спеціалізованої вченої ради закладу вищої освіти, наукової установи про присудження ступеня доктора філософії (зокрема, визначає алгоритм дій разової спеціалізованої вченої ради із присудження ступеню доктора філософії у випадках виявлення нею порушення академічної доброчесності в дисертації та/або наукових публікаціях здобувача, в яких висвітлені основні наукові результати дисертації. Він також визначає порядок скасування рішення разової ради про присудження ступеня доктора філософії у зв’язку із встановленням фактів академічного плагіату, фабрикації, фальсифікації.
Положення про спеціалізовану вчену раду з присудження наукового ступеня доктора наук (зокрема, визначає алгоритм дій спеціалізованої вченої ради з присудження наукового ступеня доктора наук у випадках виявлення нею порушення академічної доброчесності в дисертації та/або наукових публікаціях здобувача, в яких висвітлені основні наукові результати дисертації).
Порядок присудження та позбавлення наукового ступеня доктора наук (зокрема, визначає, що на здобуття наукового ступеня доктора наук поширюється дія законодавства з питань академічної доброчесності, а також зобов’язує наукового консультанта здобувача у висновку щодо докторської дисертації оцінити дотримання здобувачем принципів академічної доброчесності у процесі підготовки докторської дисертації).
Рекомендації МОН щодо запобігання академічному плагіату та його виявлення в наукових роботах (авторефератах, дисертаціях, монографіях, наукових доповідях, статтях тощо) присвячені питанням ідентифікації академічного плагіату в академічних текстах, а також проведення експертизи дисертацій, спеціалізованими вченими радами із захисту дисертацій в закладах вищої освіти і наукових установах та іншими суб’єктами, які повинні здійснювати заходи із запобігання академічному плагіату і його виявлення в наукових роботах.
Положення про акредитацію освітніх програм, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти (зокрема, визначає, що один із критеріїв оцінки освітніх програм включає питання забезпечення академічної доброчесності: у закладі вищої освіти визначено чіткі та зрозумілі політику, стандарти і процедури дотримання академічної доброчесності, яких послідовно дотримуються всі учасники освітнього процесу під час реалізації освітньої програми. Заклад вищої освіти популяризує академічну доброчесність (насамперед через імплементацію цієї політики у внутрішню культуру якості) та використовує відповідні технологічні рішення як інструменти протидії порушенням академічної доброчесності.
Етичний кодекс ученого України формулює загальні етичні принципи для науковців і викладачів під час виконання своїх службових обов’язків.
Цікаві матеріали:
«Академічна чесність як основа сталого розвитку університету»
Рекомендації міжнародних організацій
The Fundamental Values of Academic Integrity (Міжнародний центр академічної доброчесності (ICAI) визначає шість стовпів академічної доброчесності та основи формування академічної культури в освітньому й науковому просторах).
The European Code of Conduct for Research Integrity (Європейська федерація академій наук та гуманітарних наук (ALLEA) перелічує кращі практики забезпечення дослідницької доброчесності, в доповнення до Закону України «Про освіту» значно розширює перелік порушень академічної доброчесності.
Цикл публікацій (Пан-Європейська платформа з питань етики, прозорості та чесності в галузі освіти (ETINED) визначає перелік етичних принципів в освіті, правила етичної поведінки всіх учасників освітнього процесу, описує політики забезпечення академічної доброчесності, роль кодексів доброчесності в освітньому процесі).
Матеріали Committee on Publication Ethics акцентують увагу на питаннях академічної доброчесності під час публікації результатів наукових досліджень.
Положення про академічну доброчесність науково-педагогічних, наукових, педагогічних працівників та здобувачів вищої освіти Київського університету імені Бориса Грінченка
НАКАЗ про затвердження складу комісії з академічної доброчесності Університету
НАКАЗ про затвердження складу комісії з академічної доброчесності Університету