Втринадцяте кафедра української літератури, компаративістики й грінченкознавства Факультету української філології, культури і мистецтва Київського університету імені Бориса Грінченка організовує знакову, довгоочікувану й упізнавану в академічній спільноті конференцію «Літературний процес». Щороку всеукраїнська конференція з міжнародною участю об’єднує зацікавлених науковців України й закордоння. І завжди проблематика ключових доповідей і дискусійних виступів вражає актуальністю й дивовижним відчуттям часу. Прикметно, що тема наступного «Літпроцесу» завжди обирається на підсумковому засіданні конференції, тобто за рік, і завжди резонує із сьогоденням.
Так, 28 жовтня 2022 року науковці з п’яти країн зустрілися на онлайн-майданчиках GoogleMeet, щоб осмислити «Хаос, апокаліптику, біфуркації». Втішені підтримкою й участю в конференції літературознавців із Польщі, Болгарії, Хорватії, Австрії.
Пленарне засідання, відкрите Наталею Вінніковою, проректором із наукової роботи Університету Грінченка, й Іриною Руснак, деканом Факультету української філології, культури і мистецтва, розпочалося з хвилини пам’яті Ректорові Віктору Огнев’юку, від втрати якого академічна спільнота ще довго не зможе оговтатися.
Доповіді пленарного засідання (Людмили Тарнашинської про митця в точці біфуркації, Олени Романенко про хаос війни й кризу ідентичності, Надежди Стоянової (Болгарія) про есхатологічну міфопоетику болгарських поетів 60-х років 20 століття, Дарії Павлешен і Деан Трдак (Хорватія) про апоколіптику у творах Ю. Андруховича й Г. Господинова, Романа Козлова про мотивний комплекс вірша Бориса Грінченка «Святеє слово»), яке модерували Олена Бондарева й Артур Брацкі (Україна, Польща), відкрили дискусію щодо ролі митця і слова у світі, який проходить неабиякі випробування на гуманність та адекватність.
Дискусійна платформа конференції розгорнулася на трьох тематичних майданчиках: «Апокаліпсис як концепт культури. Подолання апокаліптичних дискурсів через контрдискурси. Мотиви вінця світу / кінця часів у художніх практиках» (модератор лінійки – Ольга Башкирова), «Епідемії, пандемії: літературно-культурні проєкції. Чорнобиль: нове переосмислення в культурі й екологічні аспекти апокаліптики в художній культурі. Хаос – потенційна синергетична пропозиція: суб’єктна роль культури» (модератор – Роман Козлов), «Революції та війни в дискурсі літератури й театру» (модератор лінійки – Світлана Євтушенко).
Рефлексії щодо дискусійних виступів, тематики й проблематики цьогорічної конференції «Літературний процес: хаос, апокаліптика, біфуркації» не припиняються дотепер на різноманітних онлайн-майданчиках, зокрема на фейсбук-сторінках учасників заходу, кафедри української літератури, компаративістики й грінченкознавства Університету Грінченка, офіційному сайті структурних підрозділів Університету.
З програмою конференції можна ознайомитися тут.